קטה
הקטה פירושה רצף תרגילים הכוללים חסימות, בעיטות ואגרופים ממצבי עמידה שונים, בשילוב עם תנועה לכיוונים שונים. מספר התנועות והאופן הרציף של התרגילים יחודיים לכל קטה. האיזון בין טכניקות ההתקפה וההגנה, העמידות השונות ורצף הפעולות השונה, מעניק לכל קטה את הייחודיות שלה
דרך תרגול של הקטה נלמדות הטכניקות המסורתיות של הלחימה בקראטה ומתפתחות יכולות של שווי משקל, קואורדינציה, נשימה נכונה וריכוז. הקטה היא שילוב מצויין של התאמה בין הנפש לגוף ובנוסף זהו תרגול פיזי מצוין כשעושים זאת בצורה נכונה. הקטה ממחישה את הרעיון שעם התמדה בתרגול תמיד ניתן לשפר. עם התרגול המתמיד התנועות בביצוע הקטה נעשות מעודנות יותר ומושלמות יותר. תשומת הלב לפרטים הקטנים הכרחית בעת ביצוע הקטה והיא מפתחת משמעת עצמית גבוהה מאד
דרך ריכוז, התמדה ותרגול, ניתן להגיע להישגים ודרגות גבוהות בביצוע הקטה עד כדי הטבעתה בתת המודע - התרגול שנחקק הופך לספונטני מבלי לחשוב עליו התרגול שנחקק הופך לספונטני מבלי לחשוב עליו
אויאמה אמר פעם: "ניתן להשוות את הקארטה לשפה - הבסיס הם האותיות, הקטה מקבילה למילים ומשפטים והלחימה שוות ערך לשיחה". הוא האמין שעדיף לשלוט בקטה אחת בצורה מושלמת מאשר לדעת הרבה קטות בלמידה לא מושלמת
בנוסף הדגיש אויאמה את שלושת העקרונות הבסיסיים של הקטה:
ההיסטוריה של הקטה
בהתבסס על המקור וההתפתחות של הקיוקושין, ניתן לחלק את הקטות לשתי קטגוריות "הקטות הצפוניות" ו "הקטות הדרומיות"
הקטות הצפוניות מאד דומות לקטות של שיטת השוטוקאן מכיוון שהן פותחו על-ידי אויאמה כאשר התאמן אצל מאסטר פונקושי, שהיה מייסד השוטוקאן. פונקושי שאב בזמנו את הקטות מצפון סין ושאולין (שיטת הקראטה האוקינאוית מבוססת על שאולין). קטות אלו היו בשימוש לאורך כל הזמן והפיקו תועלת בעמידה יציבה ורבת עוצמה, חסימות חזקות והתקפות יעילות
הקטות הצפוניות כוללות:
הקטות הדרומיות כוללות:
טאיקיוקו - הכוונה לראייה כוללת של תמונת המצב כולה ולא התמקדות בפרט יחידי. שמירה על מחשבה פתוחה או "ראש פתוח". מחשבה פתוחה היא השאיפה במהלך האימונים ובחיים בכלל. מחשבה פתוחה אינה מושפעת מדעות קדומות ולא נאחזת בראייה צרה. בעזרת מחשבה פתוחה ניתן לממש אין ספור אפשרויות
פינאן - זהו ביטוי משיטת הקראטה האוקינאוית שמשמעו שלווה ורגיעה. למרות התנועות הפיסיות של הקטה המשלבות טכניקה של לחימה מטרת הקטה היא להקנות רוגע, שלוות נפש והרמוניה בין הגוף לנפש
סאנשין - משמעו "שלושה קרבות" או "שלושה עימותים" זוהי הקטה המרכזית בשיטה האוקינאוית ואחת מהעתיקות ביותר. את התכונות האגדיות שביצירת הקטה ניתן לזקוף לבודהידרמה שהיה נזיר הודי שייסד את תורת הזן (הבודהיזם היפני), והן החיפוש והשילוב בין שלושה אלמנטים באותה העת:
– הנפש, הגוף והטכניקה
– האיברים הפנימיים, מחזור הדם ומערכת העצבים
ושלושת המיקומים:
– הראש
– הסרעפת
– והבטן התחתונה
קטת הסאנשין היא קטה איזומטרית בה כל תנועה מתבצעת במתח מוחלט מלווה בעוצמה ונשימה עמוקה שנובעים מהבטן התחתונה. תירגול הקטה לא רק שמוביל להתחזקות הגוף אלא גם מפתח כוח פנימי וקואורדינציה בין הגוף לנפש
גייקסאי - משמעות המילה גקסאי הוא לכבוש. פירוש המילה גייק ביפנית הוא התקפה או כיבוש, ופירוש המילה סאי הוא מעוז או מבצר. משמעות נוספת שיש למילה גייקסאי היא להרוס לחסל או לכתוש. תרגול הקטה מפתח עוצמה מלווה בקלות תנועה זורמת תוך ניצול טכניקות שונות. בנוסף מקנה הקטה גמישות התקפית, רפלקסים חדים, כוח ונחישות
יאנצו - המילה יאנצו ביפנית מורכבת מהמילים יאן שפירושו בטוח, ו- צו שפירושו שלוש ומיוחסת לצבא הסיני שסופח לאוקינאווה במאה ה-19. המילה יאנצו פירושה גם טוהר להישאר טהור בערכים ובאידיאלים הוא ערך עדיף על התפשרות לצרכי כדאיות או תועלת
תצוקי נו - יש בקטה זאת בעיטה אחת ומספר חסימות אך בעיקרה זוהי קטת מכות אגרוף. המילה תצוקי פירושה מזל. העיקרון שמאחורי הקאטה הזאת הוא שהצלחה ומזל אינם באים אם יושבים ומצפים להם. עקשנות עזה ומאומצת שמכוונת לבעיה מסויימת מביאה בסופו של דבר את ההצלחה
טנשו - טנשו פירושה מתגלגל או כף יד מסתובבת. טנשו היא קאטה מקבילה בתוכן לקטת הסנשין אך מעודנת ומקיפה יותר. קטה זאת לא רק שהיתה החביבה ביותר על אויאמה אלא גם נחשבה על ידיו כקטה ההכרחית ביותר מבין הקטות המתקדמות
קטת הטנשו היא ההמחשה הבסיסית של הגדרות הקראטה
היעד העיקרי לתירגול היא קטת הטנשו כיוון שמבחינה פסיכולוגית ותאיורטית היא המחזקת את ההכשרה באימוני הקראטה ומהווה את הבסיס המרכזי לכל תרגילי הקראטה הרשמיים. קטה זאת מחדירה את הטכניקה, מפתחת את עוצמת המכה והחסימה ובאופן אישי מפתחת את הסגנון של הקראטה
אדם המתאמן מספר רב של פעמים בקטת הטנשו מובין ותופס את התאוריה של הקטה בצורה מעמיקה יוכל לעמוד בכל סוג של התקפה לנצל את ההתקפה ולהפוך אותה ליתרון והגן על עצמו באופן מושלם
סאיהה - פירושה חורבן טוטאלי. ריסוק וקריעה. המילה סאיהה גם יכולה להתפרש כגל גדול, זהו אותו גל המופיע בסמל ה-IFK. לא משנה מה גודל הבעיה שניצבים מולה, עם סבלנות, נחישות, התמדה ועקשנות אפשר וניתן לעבור מעל הגל, או לרסק אותו ולעבור דרכו
קאנקו - הכוונה היא התבוננות לשמיים. התנועה הראשונה בקטה היא ידיים פתוחות מעל הראש, דרכן יש דרך התבוננות אל העולם והזריחה. המשמעות או החשיבות של הקטה היא שלא משנה מול אלו מכשולים אנו ניצבים כל יום הוא יום חדש עם זריחה חדשה ושום מכשול אינו מהווה איום על הבסיס האמיתי של הקיום
סיינשין - הכוונה היא לכיבוש ודיכוי מרחוק. ביפן הפאודלית הלוחמים הסמוראים עשו לעיתים קרובות מסעות שנמשכו חודשים, הם נזקקו לכוח פיסי ונפשי לתקופה ארוכה כדי לעמוד במסעות הללו. קטה זאת היא ארוכה ואיטית, עם טכניקות רבות, הרגליים מתעייפות מאד בביצוע הקטה, נדרש כוח פיסי ונפשי בביצועה ואסור לוותר
סושיהו - הכוונה היא ל-54 צעדים. סושיהו הוא היגוי או מבטא משיטת הקראטה האוקינאוית ל-54 צעדים ויש שיטות קראטה שקוראות כך לקטה המתקדמת שלהם
גריו - הכוונה היא למנוחת הדרקון. לפי הפילוסופיה היפנית, אדם דגול שנשאר אלמוני נקרא גריו. הדרקון הוא בעל עוצמה אדירה והוא בוחר שלא להציג את כוחו אלא אם הוא נזקק לו, באופן דומה הקראטה-קה אינו מתרברב ומציג לראווה את יכולותיו, הוא לעולם אינו שוכח להישאר עניו ומוסרי
סייפאי - זהו היגוי משיטת הקראטה האוקינאווית ל - 18. בשיטות אחרות של קראטה נקראת קטה זאת 18 הידיים. המספר 18 נלקח מהרעיון הבודהיסטי של 6 כפול ,3 כאשר שש מייצג: צבע, קול, טעם, ריח, מישוש וצדק. שלוש מייצג: טוב, רע ושלום
דרך תרגול של הקטה נלמדות הטכניקות המסורתיות של הלחימה בקראטה ומתפתחות יכולות של שווי משקל, קואורדינציה, נשימה נכונה וריכוז. הקטה היא שילוב מצויין של התאמה בין הנפש לגוף ובנוסף זהו תרגול פיזי מצוין כשעושים זאת בצורה נכונה. הקטה ממחישה את הרעיון שעם התמדה בתרגול תמיד ניתן לשפר. עם התרגול המתמיד התנועות בביצוע הקטה נעשות מעודנות יותר ומושלמות יותר. תשומת הלב לפרטים הקטנים הכרחית בעת ביצוע הקטה והיא מפתחת משמעת עצמית גבוהה מאד
דרך ריכוז, התמדה ותרגול, ניתן להגיע להישגים ודרגות גבוהות בביצוע הקטה עד כדי הטבעתה בתת המודע - התרגול שנחקק הופך לספונטני מבלי לחשוב עליו התרגול שנחקק הופך לספונטני מבלי לחשוב עליו
אויאמה אמר פעם: "ניתן להשוות את הקארטה לשפה - הבסיס הם האותיות, הקטה מקבילה למילים ומשפטים והלחימה שוות ערך לשיחה". הוא האמין שעדיף לשלוט בקטה אחת בצורה מושלמת מאשר לדעת הרבה קטות בלמידה לא מושלמת
בנוסף הדגיש אויאמה את שלושת העקרונות הבסיסיים של הקטה:
- הקצב (איטי/מהיר) של הטכניקה. קצב הקטה יכול להשתנות. טכניקות מסויימות מבוצעות מהר בעוד אחרות נעשות לאט
- העוצמה (חזקה/חלשה) שבכוח. העוצמה בטכניקה מופקת מהאיזון בין כוח לרגיעה
- השליטה (וויסות נכון) על הנשימה
ההיסטוריה של הקטה
בהתבסס על המקור וההתפתחות של הקיוקושין, ניתן לחלק את הקטות לשתי קטגוריות "הקטות הצפוניות" ו "הקטות הדרומיות"
הקטות הצפוניות מאד דומות לקטות של שיטת השוטוקאן מכיוון שהן פותחו על-ידי אויאמה כאשר התאמן אצל מאסטר פונקושי, שהיה מייסד השוטוקאן. פונקושי שאב בזמנו את הקטות מצפון סין ושאולין (שיטת הקראטה האוקינאוית מבוססת על שאולין). קטות אלו היו בשימוש לאורך כל הזמן והפיקו תועלת בעמידה יציבה ורבת עוצמה, חסימות חזקות והתקפות יעילות
הקטות הצפוניות כוללות:
- טאיקיוקו סונו-היצ'י, ני, סאן
- פינאן סונו-היצ'י, ני, סאן, יון, גו
- יאנצו
- תצוקי נו (סקינו)
- קאנקו דאי
- סושיהו
הקטות הדרומיות כוללות:
- סאנשין נו קטה
- גקסאי דאי וגקסאי שו
- טנשו
- סיאהה
- סיינשין
- גריו
- סייפאי
טאיקיוקו - הכוונה לראייה כוללת של תמונת המצב כולה ולא התמקדות בפרט יחידי. שמירה על מחשבה פתוחה או "ראש פתוח". מחשבה פתוחה היא השאיפה במהלך האימונים ובחיים בכלל. מחשבה פתוחה אינה מושפעת מדעות קדומות ולא נאחזת בראייה צרה. בעזרת מחשבה פתוחה ניתן לממש אין ספור אפשרויות
פינאן - זהו ביטוי משיטת הקראטה האוקינאוית שמשמעו שלווה ורגיעה. למרות התנועות הפיסיות של הקטה המשלבות טכניקה של לחימה מטרת הקטה היא להקנות רוגע, שלוות נפש והרמוניה בין הגוף לנפש
סאנשין - משמעו "שלושה קרבות" או "שלושה עימותים" זוהי הקטה המרכזית בשיטה האוקינאוית ואחת מהעתיקות ביותר. את התכונות האגדיות שביצירת הקטה ניתן לזקוף לבודהידרמה שהיה נזיר הודי שייסד את תורת הזן (הבודהיזם היפני), והן החיפוש והשילוב בין שלושה אלמנטים באותה העת:
– הנפש, הגוף והטכניקה
– האיברים הפנימיים, מחזור הדם ומערכת העצבים
ושלושת המיקומים:
– הראש
– הסרעפת
– והבטן התחתונה
קטת הסאנשין היא קטה איזומטרית בה כל תנועה מתבצעת במתח מוחלט מלווה בעוצמה ונשימה עמוקה שנובעים מהבטן התחתונה. תירגול הקטה לא רק שמוביל להתחזקות הגוף אלא גם מפתח כוח פנימי וקואורדינציה בין הגוף לנפש
גייקסאי - משמעות המילה גקסאי הוא לכבוש. פירוש המילה גייק ביפנית הוא התקפה או כיבוש, ופירוש המילה סאי הוא מעוז או מבצר. משמעות נוספת שיש למילה גייקסאי היא להרוס לחסל או לכתוש. תרגול הקטה מפתח עוצמה מלווה בקלות תנועה זורמת תוך ניצול טכניקות שונות. בנוסף מקנה הקטה גמישות התקפית, רפלקסים חדים, כוח ונחישות
יאנצו - המילה יאנצו ביפנית מורכבת מהמילים יאן שפירושו בטוח, ו- צו שפירושו שלוש ומיוחסת לצבא הסיני שסופח לאוקינאווה במאה ה-19. המילה יאנצו פירושה גם טוהר להישאר טהור בערכים ובאידיאלים הוא ערך עדיף על התפשרות לצרכי כדאיות או תועלת
תצוקי נו - יש בקטה זאת בעיטה אחת ומספר חסימות אך בעיקרה זוהי קטת מכות אגרוף. המילה תצוקי פירושה מזל. העיקרון שמאחורי הקאטה הזאת הוא שהצלחה ומזל אינם באים אם יושבים ומצפים להם. עקשנות עזה ומאומצת שמכוונת לבעיה מסויימת מביאה בסופו של דבר את ההצלחה
טנשו - טנשו פירושה מתגלגל או כף יד מסתובבת. טנשו היא קאטה מקבילה בתוכן לקטת הסנשין אך מעודנת ומקיפה יותר. קטה זאת לא רק שהיתה החביבה ביותר על אויאמה אלא גם נחשבה על ידיו כקטה ההכרחית ביותר מבין הקטות המתקדמות
קטת הטנשו היא ההמחשה הבסיסית של הגדרות הקראטה
היעד העיקרי לתירגול היא קטת הטנשו כיוון שמבחינה פסיכולוגית ותאיורטית היא המחזקת את ההכשרה באימוני הקראטה ומהווה את הבסיס המרכזי לכל תרגילי הקראטה הרשמיים. קטה זאת מחדירה את הטכניקה, מפתחת את עוצמת המכה והחסימה ובאופן אישי מפתחת את הסגנון של הקראטה
אדם המתאמן מספר רב של פעמים בקטת הטנשו מובין ותופס את התאוריה של הקטה בצורה מעמיקה יוכל לעמוד בכל סוג של התקפה לנצל את ההתקפה ולהפוך אותה ליתרון והגן על עצמו באופן מושלם
סאיהה - פירושה חורבן טוטאלי. ריסוק וקריעה. המילה סאיהה גם יכולה להתפרש כגל גדול, זהו אותו גל המופיע בסמל ה-IFK. לא משנה מה גודל הבעיה שניצבים מולה, עם סבלנות, נחישות, התמדה ועקשנות אפשר וניתן לעבור מעל הגל, או לרסק אותו ולעבור דרכו
קאנקו - הכוונה היא התבוננות לשמיים. התנועה הראשונה בקטה היא ידיים פתוחות מעל הראש, דרכן יש דרך התבוננות אל העולם והזריחה. המשמעות או החשיבות של הקטה היא שלא משנה מול אלו מכשולים אנו ניצבים כל יום הוא יום חדש עם זריחה חדשה ושום מכשול אינו מהווה איום על הבסיס האמיתי של הקיום
סיינשין - הכוונה היא לכיבוש ודיכוי מרחוק. ביפן הפאודלית הלוחמים הסמוראים עשו לעיתים קרובות מסעות שנמשכו חודשים, הם נזקקו לכוח פיסי ונפשי לתקופה ארוכה כדי לעמוד במסעות הללו. קטה זאת היא ארוכה ואיטית, עם טכניקות רבות, הרגליים מתעייפות מאד בביצוע הקטה, נדרש כוח פיסי ונפשי בביצועה ואסור לוותר
סושיהו - הכוונה היא ל-54 צעדים. סושיהו הוא היגוי או מבטא משיטת הקראטה האוקינאוית ל-54 צעדים ויש שיטות קראטה שקוראות כך לקטה המתקדמת שלהם
גריו - הכוונה היא למנוחת הדרקון. לפי הפילוסופיה היפנית, אדם דגול שנשאר אלמוני נקרא גריו. הדרקון הוא בעל עוצמה אדירה והוא בוחר שלא להציג את כוחו אלא אם הוא נזקק לו, באופן דומה הקראטה-קה אינו מתרברב ומציג לראווה את יכולותיו, הוא לעולם אינו שוכח להישאר עניו ומוסרי
סייפאי - זהו היגוי משיטת הקראטה האוקינאווית ל - 18. בשיטות אחרות של קראטה נקראת קטה זאת 18 הידיים. המספר 18 נלקח מהרעיון הבודהיסטי של 6 כפול ,3 כאשר שש מייצג: צבע, קול, טעם, ריח, מישוש וצדק. שלוש מייצג: טוב, רע ושלום